fredag 19 september 2014

Sommaruppehåll?

Den här sommaren har jag verkligen haft semester. Tränat har jag visserligen gjort men jag har knappt rört datorn så bloggandet har legat nere och pulsklockan har inte laddats. 

Efter Swedish Alpine Ultra fick jag ta det rejält lugnt ett tag. Fötterna behövde återhämta sig och så drabbades jag av en släng av löparknä. Mer vila och stretch! Sen hann jag med två veckors ordentlig träning innan det var dax för nästa ultra. Som jag nämnde i förra inlägget kom ju funderingarna på nästa ultralopp ganska snart efter SAU. Jag var ju anmäld till Ultravasan 45 men tyckte det kändes lite fjuttigt med bara 45 km när jag precis sprungit 107 km. Sagt och gjort! Jag letade upp en startplats i Ultravasan 90 istället.

Vilket lopp alltså! Proffsigt arrangemang och trevliga funktionärer. Banan var jobbigare än jag trodde. Bitvis väldigt tungsprungen över myrarna och flera kilometer blöta leriga spångar som delvis låg under vatten.
Jag hade en rejäl dipp mellan 25 och 70 km men de sista 20 km gick det lite lättare och jag kände att jag hade chans på medaljtiden som var under 12 timmar. Det var en fantastisk känsla att springa igenom Vasaloppsportalen i Mora på tiden 11 timmar och 40 minuter.

Efter Ultravasan har jag tagit det ganska lugnt. Planen är att låta kroppen återhämta sig ordentligt i höst. Hitta tillbaka till löpglädjen och bygga upp kroppen till nästa års utmaningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar